چشم اندازی نوین به صنعت درسال 2013
واحد اطلاعات اکونومیست سال 2013 را سالی اعلام کرد که در آن خردهفروشان در سراسر جهان با یکدیگر متحدتر خواهند شد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بینالملل ایسنا، واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش جامعی به بررسی وضعیت صنایع جهان در سال جاری میلادی پرداخته و در بخشی از آن در خصوص صنعت خرده فروشی و کالاهای مصرفی عنوان کرده است:
سال 2013 سالی خواهد بود که در آن خرده فروشیها متحدتر شده و استراتژیهایی را در پیش خواهند گرفت تا بتوانند به نیازهای مصرف کنندگان هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر کانالهای فروش پاسخ دهند.
از طرف دیگر سال 2012 سالی بود که بسیاری از خرده فروشان جهان از اینکه این سال را فراموشسال 2012 سالی بود که بسیاری از خرده فروشان جهان از اینکه این سال را فراموش کنند خوشحال خواهند بود. تقاضای ضعیف در سراسر اروپا و آمریکای شمالی این صنعت را با مشکلات بیشتری روبرو کرد، صنعتی هم اکنون با چالشهای زیادی برای تغییر ساختار به فروش آنلاین دست و پنجه نرم میکنند.
ترازهای مالی شرکتهای خرده فروشی بزرگی همچون Best Buy و Staples نشان میدهد که دوره فروشگاههای بزرگ به پایان رسیده است. در انگلیس نسبت مغازههای خالی به رکورد 11 درصد رسیده است و بحران در منطقه یورو صنعت خرده فروشی در کشورهای عضو این منطقه را به شدت دستخوش مشکلات کرده است.
در ادامه این گزارش آمده است: اگرچه در بازارهای نوظهور نقاط مثبتی در زمینه خرده فروشی دیده میشود، اما ترس از کاهش رشد اقتصادی در کشورهای عضو آسیایی به ویژه چین باعث شده است تا نگرانیها در این صنعت همچنان وجود داشته باشد و به ویژه در بخش کالاهای لوکس اعتماد مصرفکنندگان در سطح بالایی قرار ندارد.
اصلاحات انجام شده در هند در خصوص سرمایهگذاری مستقیم خارجی در بخش خرده فروشی با مخالفتهای زیادی روبرو بوده است. ضعف مصرفکنندگان ژاپنی نیز بهبود چندانی نشان نمیدهد. این نگرانیها وجود دارد که سال آینده میلادی باعث بروز ورشکستگیهای بیشتری در صنعت خره فروشی شود.
به اعتقاد واحد اطلاعات اکونومیست، توازن قدرت در زمینه رشد فرصتها به شدت از بازاراهای بالغ و در عین حال راکد به سمت بازارهای پرهیجان نوظهور به ویژه کشورهای عضو بریک (BRIC) تغییر پیدا کرده است و در سال آینده میلادی این امر بیش از هر جای دیگری در هند و چین احساس خواهد شد.
اگرچه فرصتها در چین رشد خوبی داشته است اما انتظار نمیرود این رشد در سال آینده متوقف شود. در سال 2013 چین میتواند به بزرگترین بازار تجارت الکترونیکی جهان، بزرگترین بازار خرده فروشی لبنیات جهان و بزرگترین بازار کالاهی لوکس جهان تبدیل شود.
شرکت استارباکس اعلام کرده است که قصد دارد تا در آینده نزدیک 600 شعبه کافیشاپ در چین افتتاح کند و مکدونالدز نیز اهداف بلند پروازانهای برای رساندن تعداد شعبات خود به دو هزار شعبه در سال آینده میلادی در سر دارد. از طرف دیگر صنعت تجارت الکترونیکی تازه متولد شده در چین نیز شرکتهایی نظیر ایبی و والمارت را بر آن داشته است تا با ایجاد همکاریهای مشترک حضور فعالتری در بازار چین داشته باشند.
اگرچه نگرانیها از احتمال کاهش رشد صنعت خرده فروشی در چین در سال جاری میلادی افزایش یافته است اما نشانههایی مبنی بر بهبود این شرایط در سال آینده میلادی به چشم میخورد و انتظار میرود رشد این صنعت در سال آینده همچنان دو رقمی باشد.
واحد اطلاعات اکونومیست در خاتمه عنوان میکند که برای خرده فروشان، هند میتواند بازار جذابتری در سال آینده میلادی باشد و یکی از دلایل این پیشبینی آزادسازی قوانین سرمایهگذاری خارجی در این کشور پرجمعیت جهان است. در هند بازار خرده فروشی بدون چالش نیست و در این کشور آزادسازی قوانین سرمایهگذاری خارجی مخالفتهای زیادی را در پی داشته است.
تاکنون تنها والمارت موفق شده است تا وارد بازار هند شود و البته شرکت آیکیا نیز تا حدودی در این زمینه موفق شده است. حضور شرکتهای دیگری همچون کرفور، مترو و تسکو در هند نیز هماکنون در حال بررسی است و این در حالی است که بازار هند نخواهد توانست از مزایای حضور این شرکتها در 12 ماه اینده صرفنظر کند.
واحد اطلاعات اکونومیست برای تهیه این گزارش در ماه نوامبر از 405 مدیر ارشد از سراسر جهان نظرسنجی کرده و نظر آنها در خصوص شرایط صنعتی که در آن فعال هستند را در سال آینده میلادی پرسیده است. این نظرسنجی جهانی بوده و 46 درصد از شرکت کنندگان در آن از اروپا، 25 درصد از آسیا، 10 درصد از خاورمیانه و آفریقا و 5 درصد از آمریکای لاتین بودهاند.
تلــفن تماس:09123707174